En hälsning från oss i arkivet:

Lämna gärna kommentarer om du har tankar, funderingar eller annat som kan vara av värde. Det är alltid trevligt med respons från läsarna - vare sig det är egna frågor eller svar på frågor från oss skribenter. Tack på förhand!

tisdag 3 augusti 2010

Boktips!

Om man inte kan få nog av dialektord så kan jag rekommendera fantastiska boken Vandrar-Mari' av Margit Friberg.

Boken utspelas på den öländska landsbygden (förr i tiden, minns inte exakt årtal) och innehåller mängder av dialektord där "riksspråksordet" står inom parentes för att man ska begripa vad det är personerna menar. Vissa ord känner man igen sedan innan (hittade faktiskt ordet täckling* som jag lärt mig i arkivet) medan en del var helt nya för mig.

Alltså ett enkelt och bra sätt att berika sitt ordförråd! Kan tänka mig att den är speciellt rolig att läsa för ölänningar och kalmariter dessutom.

/A

*sparv

1 kommentar:

L Alvtörn sa...

Åhå, den ska jag genast leta reda på, ölänning som jag är! Tack för tipset!