En hälsning från oss i arkivet:

Lämna gärna kommentarer om du har tankar, funderingar eller annat som kan vara av värde. Det är alltid trevligt med respons från läsarna - vare sig det är egna frågor eller svar på frågor från oss skribenter. Tack på förhand!

måndag 10 november 2008

Att bresa? Att skreva?

En diskussion har förts under helgen angående vad man kallar det när någon sitter väldigt brett med benen. Jag har alltid sagt att personen ”bresar” och jag har aldrig reflekterat över att det är ett ord som inte används av alla. Så verkar det dock vara! Att ”skreva” verkar vara det ord som gick hem hos andra part.

I och med att båda orden troligen kommer från ”att sitta brett med benen” och att ”visa skrevet” (någon längre tolkning tänker jag inte klämma fram en måndagsmorgon) och alltså förmodligen inte har någon mer spännande förklaring tänkte jag inte kolla upp dessa ord i vårt arkiv. Jag vänder mig istället utåt: Vad skulle du säga? Ange också gärna varifrån du kommer.

/J

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag säger 'breka'
har aldrig reflekterat över att folk säger annorlunda. men tydligen säger man bresa i skåland.
är från sörmland btw.

Anonym sa...

Jag säger bresa, och kommer från Norduppland.

Herr Eriksson sa...

Bresa - så säger vi som har rötterna i landets nordligaste delar!

Miranda sa...

Skreva. Från Stockholm.