En hälsning från oss i arkivet:

Lämna gärna kommentarer om du har tankar, funderingar eller annat som kan vara av värde. Det är alltid trevligt med respons från läsarna - vare sig det är egna frågor eller svar på frågor från oss skribenter. Tack på förhand!

tisdag 15 januari 2008

Tvetala

Kluven, lätt förvirrad och oerhört längtansfullt ser jag fram emot mitt stora projekt som jag har framför mig nu i vår: Den stora Norgeflytten. Jag tror att min omgivning nu fått höra om detta både en och tre gånger - olika perioder med mer eller mindre längtan. Vad jag ständigt gör i nuläget är att jag tvetalar. Verbet är belagt bl.a. från N. Tjusts hd i Småland (1961) och betyder 'tala olika vid olika tillfällen', och betydelsen i Lövångers sn, Vb, är liknande: 'säga ena gången så och den andra så'. I Östergötland motsäger man sig själv om man tvetalar. Jojo.

Med detta tar jag förväl av Arkivbloggen för en längre tid. Tråkigt nog, sant att säga. Kommer dock åter en dag, när tiden är mogen för det.

C

Inga kommentarer: